یكی از عوامل مهم توسعه تجارت الكترونیكی، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان كاربران خدمات الكترونیكی می باشد.با توجه به بررسی های انجام گرفته ، مهمترین عوامل مراجعه و اعتماد خریداران به کسب و کارهای اینترنتی به شرح زیرمی باشند :

 

۱-شناسایی مالك کسب و کار و امكان مراجعه در صورت بروز اشكال

۲- كامل و صحیح بودن اطلاعات كالا یا خدمات ارائه شده

۳- گارانتی محصولات و ارائه خدمات پس از فروش

۴- واضح بودن روند برگرداندن كالا و بازپس گیری پول

۵- محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران

۶ -تایید امنیت سایت توسط یك موسسه و مركز ملی اعتماد

 

طبق مطالعات انجام شده تائید کسب و کار اینترنتی توسط یك موسسه و مركز ثالث ، بیشترین تاثیر در  مراجعه و اعتماد خریداران به کسب و کار اینترنتی را دارد . در این حالت خریدار از محفوظ ماندن اطلاعات خود احساس امنیت بیشتری دارد و اگر از اطلاعات شخصی وی سوء استفاده شود ، می تواند برای شكایت از کسب و کار اینترنتی متخلف به مراجع قانونی مراجعه نماید.

در ایران مركز توسعه تجارت الكترونیكی مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الكترونیكی به کسب و کارهای اینترنتی را برعهده دارد.

اعطای نماد اعتماد الكترونیكی برای وب‌سایت های تجاری با هدف قانونمند كردن و چارچوب دهی به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در حال انجام می باشد. نماد اعتماد الكترونیكی به شكل یك علامت در سایت‌هایی كه از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تائید است به نمایش در می آید. ساماندهی سایت‌های تجاری در كشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الكترونیكی خواهد بود.

به نحوی‌كه مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این‌كه سایت‌ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند كرد و حقوق مصرف كنندگان را به رسمیت می‌شناسند،‌ اقدام به خرید می كنند.

خریداران می باید با جستجو در فهرست وب سایت های مورد تایید، از صحت “نماد اعتماد الكترونیكی” به نمایش درآمده در وب سایت ها اطمینان حاصل کنند.

 

فروشگاه آنلاین آبیز مفتخراست با رعایت کلیه موارد ذکرشده موفق به دریافت نماد دوستاره اعتماد الکترونیکی (E-namad) از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت گردیده است .

 

 

نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

نشانه‌اي نمادين است که منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونيکي صادر شده و به کسب و کارهاي مجازي (کسب و کار اينترنتي و موبایل) مجاز با هدف ساماندهي، احراز هويت و صلاحيت آنها اعطا مي‌گردد؛ اين نماد پس از بررسي درگاه‌ (وب‌سایت) و احراز هويت و صلاحيت مالک (حقيقي يا حقوقي) آن براي مدت دو سال صادر مي‌گردد.

 

ستاره‌های نماد اعتماد به چه معنی‌است؟

سطح اعتماد و کیفیت عملکرد و‌ب‌سایت را نشان می‌دهد. تعداد ستاره‌های بالاتر، نشان‌دهنده سطح بالاتر اعتماد وکیفیت عملکرد و‌ب‌سایت است  .

 

ضرورت اخذ نماد اعتماد الکترونیکی :

با اعلام شرایط اخذ نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد) برای فروشگاه های اینترنتی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت این طور می توان نتیجه گرفت که در جهت اعتماد سازی، بالا بردن ضریب امنیت، ساماندهی و رسمیت بخشی به فعالیت این فروشگاه ها و ایجاد رقابت سالم در کاهش قیمتها و ارتقای سطح کیفیت فروش کالا و ارائه خدمات مناسب به مصرف کنندگان خریدار از فروشگاه های اینترنتی اخذ نماد اعتماد الکترونیکی نه تنها لازم بلکه ضروری است.

با اخذ نماد اعتماد الکترونیکی از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که گرفتن خود این نماد لازمه صدور پروانه کسب برای فروشگاه های الکترونیکی می باشد، اعتماد خریداران برای خرید از این فروشگاه ها افزایش می باید و با توجه به رعایت ضوابط قانونی و ثبت اطلاعات آنها در مراجع رسمی و در نهایت نظارت بر فروشگاه ها، مصرف کنندگان با اطمینان بیشتری نسبت به خرید کالا یا استفاده از خدمات اینترنتی اقدام خواهند نمود و با افزایش اطلاعات مصرف کننده برای استفاده از کالا و خدمات امکان وجود بازار کاذب قیمتها کاهش خواهد یافت.

به همراه نظام مندشدن فروشگاه های اینترنتی، تخلفات احتمالی در زمینه های کیفیت کالاها، امنیت در فروش، تحویل به موقع کالا، ضوابط بازپس گیری کالا و. . . کاهش و جلوگیری خواهد شد و حتی بخشی از فعالیت های خرده فروشی کشور در مبادلات داخلی به  اجراء در خواهد آمد.

 

بررسی اصالت گواهی نماد اعتماد الکترونیکی فروشگاه آبیز (کلیک کنید)

 

امنیت وب سایت (HTTPS)

HTTP مخفف HyperText Transfer Protocol (پروتکل انتقال فرا متنی) است. این پروتکل امکان ایجاد ارتباط بین سیستم‌های مختلف را فراهم می‌کند. پروتکل یاد شده عموما به منظور انتقال داده‌ها از یک وب‌سرور به یک مرورگر وب که در آن صفحات وب‌سایت‌ها به نمایش در می‌آیند مورد استفاده قرار می گیرد.

مشکل اینجا است که HTTP داده‌ها را رمزنگاری نمی‌کند و به همین دلیل افراد شخص‌ثالث می‌توانند به اطلاعاتی که بین سیستم‌ها و تحت این پروتکل منتقل می‌شوند دسترسی داشته باشند. اما می‌توان با بهره بردن از HTTPS (حرف S در اینجا به معنی امن است) انتقال اطاعات بین سیستم‌ها را با امنیت انجام داد.

در نتیجه وب سایتی که از آن خرید خود را انجام میدهید میبایست به پروتکل HTTPS مجهز باشد تا خواسته یا ناخواسته اطلاعات شما نظیر تلفن یا کارت بانکی در اختیار اشخاص ثالث قرار نگیرد. شایان ذکر است که دارا بودن این گواهی برای صاحب وب سایت هزینه ای نزدیک به ۱۰۰ دلار در سال را به همراه دارد.

برای چک کردن معتبر بودن HHTPS یک وب سایت کافیست که در قسمت آدرس مرورگر کروم خود، برروی کلمه Secure کلیک کنید و اگر در آنجا نوشته شده باشد Connection is Secure بدان معناست که گواهی HTTPS وب سایت مورد نظر واقعی و مورد تایید است.

همچنین برای اطمینان بیشتر و مشاهده گواهی دیجیتال SSL هر سایتی میتوانید با کلیک بر روی جمله Certificate (Valid) صادر کننده گواهی و خود گواهی را مشاهده نمایید.

فروشگاه آنلاین آبیز با دریافت پروتکل امنیتی SSL ، محیطی امن ومطمئن جهت خرید آنلاین شما و حفظ اطلاعات شخصی شما ایجاد نموده است .

 

 

صحت شماره های فروشگاه

یکی دیگر از نکات مهمی که باید در انتخاب فروشگاهی که از آن خرید میکنید توجه کنید، شماره تلفن های پشتیبانی و پاسخگویی فروشگاه میباشد. یک فروشگاه معتبر شماره ثابت یاهمراه پشتیبانی محل کار و مدیریت را در قسمت تماس با ما سایت قرار میدهد تا مشتریان بتوانند به راحتی مسائل مربوط به خرید را مشاوره و پیگیری نمایند، همچنین توصیه میکنیم از فروشگاهی که شماره تلفن ثابت دارد و تلفن همراه معتبر (غیر اعتباری) در سایت درج کرده است خرید کنید. همچنین یک فروشگاه اینترنتی معتبر می‌بایست بتواند در اسرع وقت پاسخگوی تلفنی مشتریان خود باشد که در اصطلاح از خدمات پس از فروش مشتریان به خوبی برخوردار باشد.

جهت ارتباط با کارشناسان پشتیبانی یا فروش فروشگاه آبیز به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید .

 

حفظ و نگهداری اطلاعات مشتریان

فروشگاه آنلاین آبیز با حساسیت بسیار زیاد اطلاعاتی نظیر شماره تلفن همراه، ثابت و رایانامه (ایمیل) که از خریداران خود دریافت میکند را در سرورهای امن نگهداری میکند و این اطلاعات جهت تبلیغات یا هر مورد دیگری استفاده نخواهد شد. برای مطالعه سیاست حفظ اطلاعات و حریم خصوصی کاربران به صفحه قوانین و مقررات مراجعه فرمایید.

با گسترش ضریب نفوذ اینترنت در ایران چند سالی است که  این امکان ایجاد شده که می‌توان هرگونه کالا یا خدماتی را به صورت آنلاین تهیه کرد.

بنابراین در فضای پرمشغله امروز که خرید به صورت سنتی را بسیار وقت گیر می‌کند، استفاده از ظرفیت فروشگاه‌های اینترنتی می‌تواند راهکار بسیار مناسبی برای صرفه‌جویی در وقت، هزینه و همچنین کاهش آلودگی هوای شهرمان باشد.

 

فروشگاه آنلاین آبیز مفتخر است که با رعایت تمام این موارد، محیطی جهت آرامش و اطمینان در خرید اینترنتی برای مشتریان خود فراهم آورده است.